Over het werk van 2016:
De wens om sneller en directer vorm te kunnen geven aan ideeën, bracht mij een aantal jaren geleden bij grafiek en werken met vilt. Om sneller te kunnen reageren op al die ingrijpende dingen die om mij heen gebeuren, maar ook heel direct kleur te kunnen gebruiken.
Het langzame proces dat bij het maken van keramiek hoort en de eigenschappen van het materiaal zelf, blijven nog steeds aantrekkelijk.
Deze twee ogenschijnlijk tegenstrijdige behoeftes vormen aanleiding tot mijn nieuwe werk. Opgedane ervaringen met grafiek en kleur komen nu terug in keramische panelen. Vaak combinaties van grove klei en porselein (zoals in voorgaand werk) of zachte wol en vilt met klei of porselein.
Over het voorgaande werk:
Een versteende momentopname van een beweging of weergave van opeenvolgende momenten van een beweging; vol vaart en dynamiek! Dit is de rode draad die door het werk loopt.
Het recente werk is ontstaan uit het zoeken naar contrasten: contrasten in vorm en huid, tussen rust en dynamiek.
Eerst witte ronde porseleinen kommen (van buiten rustig maar van binnen vol beweging), geplaatst op vierkante doosvormen van steengoed, aards van kleur en huid, gecombineerd met porselein, gevolgd door porseleinen vormen die de rustige doosvorm in beweging zetten.
Het werk van Margreet de Vries kenmerkt zich door het zoeken naar ‘contrasten’: contrast in vorm en huid, tussen rust en dynamiek. En daarnaast loopt al jaren ‘beweging’ zoals van dans, water en wind als een rode draad door haar keramische werk.
Tijdens de zomer van 2011 is deze zoektocht naar contrasten in materialen uitgebreid met het verwerken van wol tot vilten kommen en schalen. Het vilt combineert zij met steengoed of helderwit porselein. De zachtheid van de vervilte wol, soms extra pluizig en wollig gemaakt, wordt bewust gebruikt tegenover de ruige steengoedklei of het gladde en koele porselein.
Begin oktober 2008 is het Klok-Kunstwerk voor de buitengevel van de Julianaschool onthuld, bestaande uit 90 keramische halve bollen in 12 verschillende kleuren: dynamisch, als spelende kinderen op een schoolplein.
Over ‘vroeger’ werk:
Storm, golven, een vlucht vogels, maar ook dansende, zich bewegende mensen, solo of als groep inspireren tot het maken van de soms abstracte, of soms enigszins figuratieve beelden. Beelden, waarin dansers, de ruimte tussen de dansers en hun relatie onderling een rol spelen; maar ook beelden waarvoor het water, de wind en de golven de aanleiding vormen.
Meestal werkt ze naar aanleiding van foto’s of videobeelden en probeert daaruit de grote lijnen van een beweging te halen en deze te verwerken in de “dansende beelden”,enigszins figuratief of abstracter in objecten en functioneel werk zoals vaasobjecten of schalen (‘Golvenschalen’).
Vaak bestaat het werk uit meerdere delen: de ruimte tussen de delen zijn als maatstrepen in de muziek.
Naast het vrije werk voor zowel binnen als buiten maakt zij ook werk in opdracht zoals grafmonumenten en relatiegeschenken.
Technische informatie:
Het werk van porselein wordt gestookt op 1240 C, deels geglazuurd en gecombineerd met steengoed.
De ‘dansende beelden’, abstracte werken en vaasobjecten zijn elektrisch gestookt op plm.1140 C; ingekleurd met oxides, engobes en pigmenten; soms wordt glazuur gebruikt.
Het werken voor buiten, o.a. de objecten met thema water, zijn gestookt op 1240 C en meestal geglazuurd.
Prijsindicatie:
Porselein 250-650 euro
Schalen, kommen, vazen& ojecten 250-650
Buitenwerk: 250-1400
Grafmonumenten vanaf 1400 euro