‘Contrasten in steengoed en porselein’
“…het is begonnen met kommen van porselein. Die wilde ik niet zo op tafel zetten en daarom begon ik van steengoedklei een soort sokkel met een hele flauwe holling te maken waarin de kom geplaatst kon worden”.
Bij het werk dat daarna gemaakt is, onderzoek ik het spannende contrast tussen grove aardsgekleurde steengoedklei en helderwit en glad porselein.
Het porselein is aan 1 kant geglazuurd, dat geeft extra glans. Soms worden er in het witte porselein blauwe lijnen gebruikt. Deze lijnen zijn gemaakt van ingekleurd porselein. De blauwe lijnen zijn dus aan 2 kanten van het (vaak gebogen) vlak zichtbaar. Dit in tegenstelling tot een bijvoorbeeld blauw geglazuurde lijn.
De witte lijnen in het steengoedwerk zijn van porselein en vastgebakken met een blauwgekleurde kleislib. (Steengoed krimpt 10%, porselein15%)
Over 2024:
Het spelen met vormen en kleuren op het platte vlak, zoals gedaan bij het maken van de mono-prints leidde tot nieuwe vormen: organische vormen , soms met gaten.
Dit soort vormen zijn daarna vertaald naar ruimtelijke vormen van klei.
Een kleine serie is van steengoed gemaakt, waarop met porselein lijnen aangebracht zijn rond openingen die de vorm volgen.
Een tweede serie bestaat uit organische vormen gemaakt van wit porselein, waarop met sterk gekleurde glazuren vormen rond gaten zijn aangebracht. Uit de gaten ‘groeien’ pluizen van gekleurde wol.