Klokkunstwerk.

Kinderen leren hèèl veel op school en een aantal van deze elementen zijn verwerkt in de “Klok”: tellen, de kleuren benoemen, klok kijken, cijfers leren.

Maar er wordt op school ook gespeeld!

Spelende, ballende, rennende kinderen vormen de aanleiding voor de muur vol met vrolijk gekleurde ballen en zoals er ook altijd kinderen zijn die willen ontsnappen aan orde en regels, zo is ook hier en daar een bol ontsnapt aan de geordende chaos van dit werk…

120 Kilo klei is verwerkt tot 90 gekleurde bollen die samen de “Klok” vormen.

Bij ieder uur hoort een desbetreffend aantal gekleurde (halve) bollen: bij 3 uur 3, bij 12 uur 12…

De kleur van de bollen komt overeen met de kleur van de rand van de cijferbollen.

In een denkbeeldige rechthoek van 4 x 6 meter springen en dansen deze gekleurde bollen rond de de 12 cijferbollen van de klok met een doorsnee 2 meter.

Letterbollen.  

Dit keramische werk op de betonblokken nodigt de kinderen uit tot lezen en ontdekken. Helaas is dit werk verwijderd ivm de aanleg van buitenspeeltoestellen. Het gaat een plekje in de school krijgen.
“Lezend” van links naar rechts staan op de eerste licht gekleurde bollen voorzichtig wat losse lettertjes, vervolgens  woordjes en zinnetjes uit de eerste leesboekjes.
Voor de bollen daarna hebben kinderen uit groep 6 teksten bedacht, zoals: ‘vrienden maken is leuk, want dan lig je in een deuk’. 
Op de grote en hoge blokken in het centrum staan 2 ‘serieuze’ spellingsregels, met een knipoog.
Woorden kunnen op een bol oppervlak op veel verschillende manieren geplaatst worden, iets waar heel bewust gebruik van gemaakt is. 

De geschilderde oranje, blauwe en turquoise banen op de betonblokken komen terug op de pilaren onder het gymnastieklokaal. De gekleurde stippen op de tegels verbinden op een speelse manier de betonblokken met de klok.